Goed communiceren is voor ons artsen een dagelijkse praktijk en een cruciaal onderdeel binnen onze gereedschapskist aan vaardigheden. Het is dan ook belangrijk goed inzicht te hebben in de eigen (voorkeurs)communicatiestijlen en hoe deze effectief in te zetten. Om dicht bij de dagelijkse praktijk te blijven zal deze nascholing interactief met eigen casuïstiek en middels rollenspellen worden gegeven.
Er wordt gewerkt vanuit drie verschillende invalshoeken, ofwel
- Persoonlijkheid: wie neem je mee?
- Professional: wat breng je mee?
- Rol en positie in organisatorische context:
Leerdoelen
Degene die de nascholing Tactisch communiceren heeft gevolgd:
- Heeft inzicht in communicatiestijlen (kwaliteiten, valkuilen, allergieën) en hoe je deze effectief kunt inzetten.
- Kan beïnvloedingsstijlen herkennen en inzetten.
- Heeft kennis van doelgerichte onderhandelingsstrategieën: Positioneel en principieel onderhandelen.
- Kan omgaan met weerstand/bezwaren volgens het BADSOC (Bezwaar aanhoren/Begrip tonen, Aanmoedigen, Doorvragen, Samenvatten (emotie, inhoud), Oplossen en Checken) model.
- Weet hoe hij/zij beheerst slecht nieuws kan brengen.
- Kan feedback geven volgens de 6 G’s.
- Weet hoe te schakelen in communicatie.
- Kan klantvriendelijk grenzen stellen.